26/2/09

Sobre la crisi i el sector del llibre

M'arriba una nota del Gremi d'Editors on expliquen que fa uns dies es va reunir el comitè executiu de la Cambra del Llibre de Catalunya per tractar sobre els efectes de la crisi en la cadena del llibre. A la Cambra hi ha representants de les indústries gràfiques, dels distribuïdors, dels llibreters i dels editors. L'anàlisi que en fan és aquest::
"...es pot afirmar que el sector més directament afectat és el de les indústries gràfiques. Llibreters, distribuïdors i editors coincidiren que, a grans trets, els efectes directes de la crisi, pel que fa a les vendes, han estat lleus, tot i que irregulars segons el tipus d'edició i les característiques de les llibreries."
Aquesta irregularitat que parla és certa. Sembla que els llibres de butxaca i els que tenen menys cost són els que tenen menys problemes, mentre que el llibre de regal i de gran format pateixen més les conseqüències de la recessió. Un altre sector que ho ha notat la davallada, segons m'han explicat alguns llibreters, és el de les guies de viatge. Lògic, el turisme se'n ressent, la gent viatge menys i compra menys guies. Sembla també que els bestsellers aguatin millor la crisi, mentre que per contra la resta de llibres tenen força més dificultats.
Un altre anàlisi interessant:
"Tothom va coincidir que la crisi ha fet aflorar i posar en evidència problemes estructurals del sector que venen de lluny. Per exemple, els problemes de distribució i logística; la informació; els serveis de novetats; les devolucions; etc."
D'aquesta qüestió n'hem parlat altres vegades, cal que el sector treballi per millorar-ho. L'actual sistema de distribució és insostenible. Tothom coincideix en dir-ho però s'hi apliquen poques solucions. Pot ser que la crisi acceleri canvis en aquest sentit.
I una altre conseqüència que ens està afectant:
"Així mateix, es va posar en evidència que la incertesa de la situació i la manca de finançament han portat les llibreries a reduir els seus estocs i a ésser molt prudents en les seves comandes de reposició. Aquestes mateixes causes porten els editors a reduir tirades i nombre de novetats."
Especialment, pel que he parlat amb altres editors, s'ha notat molt a partir del mes de gener. Això afecta directament a la facturació dels editors i és un problema important. També conec llibreters que pateixen les restriccions que estan posant els bancs en renovar els seus finançaments. I finalment:
"També es va constatar la importància de la informació i la comunicació entre editors i llibreters, en ambdós sentits. Les llibreries que han invertit en modernitzar els seus establiments i en implantar bons sistemes d'informació, així com les editorials amb bones polítiques de comunicació, es troben en una situació d'avantatge competitiva."
També n'hem parlat altres vegades, cal que al relació entre editors i llibreters sigui més fluida, que els llibreters sàpiguen amb antelació el que editaran els editors i que aquests rebin el feedback necessari dels llibreters sobre les inquietuds dels receptors finals dels llibre que no són altres que els lectors.
De totes maneres aquesta mateixa setmana, llegeixo al blog Paradigma del Libro un interessant article sobre la crisi i el perquè darrerament el llibre de butxaca té cada cop més protagonisme en les vendes. Les conclusions a les que arriba són molt més contudents que la nota del Gremi:
"...Los altos vuelos de la campaña pro defensa del libro de bolsillo, que parecen liderar libreros y editores al unísono, no es sino un intento desesperado de maquillar la profunda crisis sectorial a la que nos enfrentamos en estos momentos, muy profunda desde hace tres meses. Con una sobreproducción editorial irresponsable como cierre del año 2008, con unas ventas del ejercicio anterior que –a falta de datos contrastados– apuntan a un severo deslizamiento de la demanda hacia el best seller y el producto horizontal, con un comienzo de año caracterizado por la recesión del consumo, las librerías vacías y un aumento geométrico del nivel de devolución (si enero fue tremendo, febrero va a ser terrible), el sector del libro no puede seguir negando la evidencia. Por otra parte, los jefes de compras de las grandes cadenas y grandes superficies han reducido, según nos consta, en las últimas semanas, no sólo el número de títulos que compran, sino el número de ejemplares de las novedades que se implantan. Las probabilidades de que el libro implantado germine y de flor son escasísimas, porque el nivel de invisiblidad de los libros está aumentando exponencialmente: a menor visibilidad, menor oportunidad de venta. Se hace necesario, por tanto, un vuelo bajo para saber qué es lo que está pasando realmente, y porqué el libro de bolsillo ha adquirido semejante protagonismo."

2 comentaris:

L'Espolsada llibres ha dit...

Esperem que aquesta crisi posi les coses al seu lloc. Menys volum de novetats a favor de la qualitat. Encantada de poder tenir a la llibreria una novetat exposada durant 6 mesos s'hi cal i s'ho val!
La butxaca ens ajuda a les petites llibreries a poder fer un fons.
Ja és hora que editors i llibreters visquem al mateix món. De fet, anem al mateix vaixell i participem en la mateixa cursa!

Jesús M. Tibau ha dit...

caldrà aguditzar l'enginy