21/6/09

La visualització dels llibres al punt de venda

He tractat diverses vegades del problema que té l'editor independent per poder tenir una bona visualització dels seus llibres al punt de venda. Pel que fa al llibre en català, i amb moltes qüestions per millorar (especialment als grans establiments) que requereixen una major implicació de l'editor en les polítiques de distribució, a Catalunya hem aconseguit en els nostres llibres una acceptable visualització. El problema més gran el tenim en la distribució del llibres en castellà del segell Lectio Ediciones. El sistema de subdistribució que funciona a l'Estat espanyol, que es basa en què envies els llibres a un distribució i aquest reparteix els teus llibres a altres distribuïdors de la península, et dóna poquíssim control sobre de quina manera arriben els llibres al punt de venda i resulta molt ineficient.
En el darrer número de la revista Texturas, Manuel Gil i Francisco Javier Jiménez, en l'article "La macdonalización del libro: low cost, distribución y visibilidad en la edición independiente", després de tractar de les polítiques de distribució que tenen els editors i afirmar que:
"el editor, en vez de reflexionar improvisa: no ha diseñado, con o sin la colaboración de su distribuidor, su principal aliado en teoría, un plan estratégico de implantación y presencia de su fondo en la red de librerías."
proposen un sistema de distribució selectiu. O sigui, si volem arribar bé a una xarxa de distribució de 1.000 punts de venda caldrà fer una tirada molt elevada amb uns costos que moltes vegades l'editor independent no està disposat a assumir i si fa tirades de 1.500 o 2.500 exemplars el nombre d'exemplars que arribaran en cada punt de venda serà tant petit que difícilment el llibre podrà tenir una bona visibilitat. Per tant, ens diuen que cal que fem la reflexió següent:
"no voy a seguir estado de forma invisible en 1.000 puntos de venta pero voy a estar en 200 librerías con un alto poder de diferenciación."
Es tractaria de treballar d'una manera molt diferent a l'actual. Fer una bona selecció de en quines llibreries hem d'anar i mantenir-hi un tracte proper. Una idea molt coherent que caldrà tenir en compte.

Els editors independents francesos
Aconseguir una bona visualització no és únicament un problema de les editorials independents catalanes o de l'Estat espanyol; un problema similar, comprensible en una societat occidental globalitzada, el tenen els editors d'altres indrets. A París, al barri llatí, fa uns dies es va inaugurar la llibreria Pippa (La Librairie des Éditeurs Indépendants). En un article a la premsa, la promotora de la llibreria Brigitte Peltier ho explica:
"Confrontée aux difficultés qu'ont tous les petits éditeurs indépendants de se faire connaître, j'ai voulu avoir ma prope structure de vente capable d'accueillir d'autre maisons".
Davant els problemes, solucions imaginatives.