2/3/08

Ampliar la temàtica dels llibres que s'editen

Que el Regne Unit de la Gran Bretanya tingui un índex de lectura de més d'un 70%, per tant uns 20 punts superior al de l'Estat espanyol, té a veure, entre altres qüestions, amb el fet que disposa d'una oferta de llibres molt variada i que els seus ciutadans troben en el mercat llibres d'aquelles qüestions que els interessa. Els britànics són uns entusiastes del futbol, com els catalans i els espanyols. Fer llibres de temàtica futbolístics, assajos, biografies de jugadors, etc. és, a la Gran Bretanya, a més d'un fet habitual, un bon negoci per les editorials que s'hi dediquen. En la darrera edició de la Fira de Londres vaig poder comprovar els moltíssims títols de llibres que es publiquen al Regne Unit sobre aquest esport i sobre d'altres com el rugby, el golf, etc. Els futboleros britànics tenen l'hàbit de comprar aquests llibres i la importància d'això rau en què per aquestes persones el llibre com a objecte no els és un element estrany i per tant tenen un nombre de lectors que nosaltres no tenim. A partir d'aquí és més fàcil que persones que van a les llibreries per comprar un llibre de futbol acabin també comprant algun volum d'una altra temàtica.
És curiós doncs que amb la intensitat que es viu el futbol i l'esport a casa nostra, hi hagi tant poc hàbit de comprar aquest tipus de llibres. Potser perquè no hi ha oferta? I si no hi ha oferta és perquè no hi ha demanda? És un peix que es mossega la cua. Seria molt interessant que la nostra cultura, la catalana, que està mancada de lectors en la nostra llengua, incorporés persones disposades a llegir llibres de temàtiques esportives, ja que possiblement moltes vegades aconseguiríem incorporar nous lectors.
En la presentació del llibre Melcior Mauri, o una altra manera de lluitar contra el temps, l'autor de l'obra Josep Maria Cuenca es congratulava que Mauri, que ha estat el ciclista català més important dels darrers temps, no hagi hagut d'esperat tant com el llegendari Miquel Poblet, que fins que va tenir més de setanta anys no va veure publicada la seva biografia. En un mercat cada vegada amb temàtiques més fragmentades, publicar i arribar amb els llibres als diferents micromercats, en aquest cas als afeccionats a la bicicleta, serà cada vegada més important.

2 comentaris:

O. ha dit...

Aquí llegim menys, és cert. Però les nostres lectures tenen un altre nivell. Només cal mirar qualsevol diari britànic: a la llista dels libres més venuts hi figuren els omnipresents Amis, McEwan i companyia junt amb els bestsellers més diversos. Les traduccions, per exemple, brillen per la seva absència.

V. Carballido ha dit...

Crec que la raó fonamental és la gran diferència, de quantitat i qualitat, entre el lector del Regne Unit i el de casa nostra.
L'interés per una materia concreta com és el futbol, no representa que, quan hi ha oferta, el personal es llenci a les llibreries per a adquirir el producte. Tampoc vol dir res, en termes de lectura, el fet que els diaris esportius gaudeixin de tirades molt considerables (el MARCA n'és el rei); probablement el què es llegeix més siguin els titulars, peus de foto, requadres, etc.
Que amplis sectors de la nostra societat es manifestin interessats en conèixer un esport,no té un corolari d'hàbit de lectures específiques sobre tal disciplina. Com tampoc és comú que les multituds de turistes, allàu de nacionals i extrangers que empastifen Barcelona, pel fet de anar a veure el Parc Guell o la Pedrera, demostrin pasió pels milers de llibres dedicats a Gaudí i la seva obra.