30/1/10

El nou Ipad, l'e-book i els llibreters

Es curiós el poder que té Apple que cada vegada que treu un nou enginy tot el món tecnològic hi està a l'aguait. Aquesta setmana van presentar el seu nou tablet i dijous em truquen de la cadena Ser de Tarragona per parlar-ne i mantenir una conversa sobre el món del e-book a micròfon obert amb Joan Peña, propietari de la llibreria Galatea de Reus i Cambrils. Aquest nou gatget d'Apple s'acosta molt més el que han de tenir els llibres electrònics del futur (ho comentàvem en aquest post): color, connexió a Internet, tàctil, etc. Pels nadius digitals és molt atractiu i permet llegir textos de literatura 2.0, cosa que amb els e-readers actuals no és possible. Manifesto, no obstant a la ràdio, que el fet que no sigui de tinta electrònica, sinó amb pantalla que és una font lluminosa, com l'Iphone, em crea molts dubtes que es faci servir per a la lectura de llibres, ja que molta estona llegint en una pantalla d'aquest tipus és cansat. De totes maneres, si que hi veig molta utilitat per llegir diaris o revistes. El temps dirà. Molt interessant la lectura d'aquest post del blog d'Edi.cat sobre el nou Ipad.
En la conversa amb Joan Peña veig com els llibreters veuen el món dels e-books amb moltes incògnites i també com una amenaça. De fet, de tots els sectors del món del llibre és a qui més mal pot fer. Dic en antena que el sector ha de buscar una fórmula bona perquè els llibres digitals no s'emportin pel davant les llibreries. Necessitem els llibreters, la seva capacitat de prescripció, la seva feina, els necessitem perquè són agents culturals. La seva funcionalitat haurà de canviar, com la nostra, la dels editors. Estic d'acord amb el que deia Joan Peña que de tot plegat el sector n'ha de reflexionar. S'ha de meditar sobre de quina manera s'han d'afrontar aquests nous canvis i sobre el necessari paper que han de tenir els llibreters en aquest nou paradigma. Aquesta reflexió però l'hem de fer ja, donat que el món dels e-books està en una marxa imparable malgrat que es troba encara al començament de la cursa. Sobre el futur de les llibreries també es pot llegir a Dosdoce, aquest article de José Antonio Vázquez.

4 comentaris:

el llibreter ha dit...

l'iPad demostra que la feina dels llibreters no té a veure amb els dispositius sinó amb els llibres. De la mateixa manera que no venem prestatgeries, no cal vendre e-readers, que seria cosa de les botigues d'electrodomèstics. Les llibreries venen llibres: tapa dura, butxaca, àlbum, digital, etc. I a veure si amb les plataformes de distribució de llibre digital no es reprodueix el fatídic model de distribució de llibre de paper que patim actualment, amb l'atomització de plataformes logístiques.

Salutacions cordials.

Anònim ha dit...

Com a gadget multiús l'ipad és força atractiu, però per llegir llibres jo em quedo amb el meu Kindle. No necessito color, ni connexió a Internet ni pantalla tàctil; prefereixo la pantalla de tinta electrònica, que és com llegir paper reciclat, i poder estar-me dues setmanes sense carregar la bateria. Però bé, imagino que la funció de lector electrònic de l'Ipad no va adreçada als lectors compulsius, sinó als més ocasionals, i suposo que per llegir una novel·la de tant en tant o per llegir diaris i revistes farà bé la seva funció.

Llibreter, vols dir que les llibreries s'han de dedicar a vendre llibres digitals? Imagino que et refereixes a que cada llibreria obri una web per vendre els llibres digitals allà, no a l'absurda proposta de l'Herralde de que es compri un codi de descàrrega a la llibreria física per després descarregar-se el llibre des de casa.

De totes maneres, jo no crec que aquest sigui el camí; em sembla inevitable que finalment l'oferta de canals de venda s'acabi concentrant en uns pocs portals, no en dotzenes o centenars de petites llibreries que obren webs per vendre llibres digitals.

Salutacions!

Jordi Ferré ha dit...

D'acord amb el que dius Llibreter, les llibreries han de vendre llibres sigui el format que sigui i aquesta ha de ser la seva principal font de negoci. Ara bé, jo trobo correcte que hi hagi llibreries que vulguin vendre e-readers i així també poder tenir un marge en aquest aparells. Recordo que quan Sony va anunciar que entrava al mercat alemany ho va fer amb un acord amb els llibreters, de manera que el Sony Reader només es podia comprar en aquests establiment. A mi em va semblar una bona iniciativa. Ara el que cal, referent també al que diu el Víctor és que es trobi un sistema bo perquè les llibreries puguin vendre llibres en format digital.

Anònim ha dit...

Per que no:)