13/6/10

I els grans també entren al món digital

Amb la presentació de la plataforma digital Libranda que agrupa grans grups editorials, els segells amb és pes en el món editorial també entren en el sector del llibre digital. En poc més d'un any, des que a la primavera del 2009 vam presentar edi.cat, la primera plataforma digital en català, han passat moltíssimes coses i tot el sector editorial ha entat plenament en aquest nou món. El que es demanava des dels foros més avançats que els editors prenguessin posicions, s'està portant a terme. El sector fa el deures i l'oferta digital augmenta. L'entrada dels "grans" serà un nou impuls important.
De totes maneres, la situació és encara molt incipient. Com Josep Antonio Millán va dir en les II Jornades d'Edició Digital Independent l'e-book "és més una realitat periodística que real". El sector creix, les vendes creixen però el percentatge que representa del negoci editorial és petitíssim, encara, ínfim, i és lògic que així sigui de moment perque tot just comença. Ara , en el darrer any els mitjans de comunicació n'han parlat molt, s'han donat també en ocasions dades exagerades de la realitat i tot plegat ha fet que es tingui la sensació que el sector del llibre digital té més pes econòmic que el real.
En el darrer temps hi ha incògnites que es van resolent, però encara hi ha moltes preguntes sense resposta. Hi ha també poques llibreries digitals on adquirir els productes. No hi ha webs de venda digital especialitzades en línes editorials. Tot plegat, s'està construïnt, s'està definint. Cal veure si l'aparició de l'Ipad té una importància en el sector i si el que se'ns diu que als EEUU s'han fet moltíssimes descàrregues de llibres electrònics amb els Ipads també es reprodueix a Europa. I cal veure si l'Ipad marca tendència en el sector.
En tot cas, des de Cossetània estem satisfests d'haver estat pioners en el món del llibre digital junt amb Angle i Bromera i d'estar fent passos en aquest món. A hores d'ara, no sabem quan la venda dels llibres digitals serà un negoci rendible i cap a on evolucionarà tot plegat, però si que tenim clar que la única manera d'estar a l'aguait i de saber el que realment succeix en aquest nou món és estar-hi a dins, és prenent-hi posicions, és viure'l de ben a prop. Tant sols d'aquesta manera tindrem la capacitat d'adaptar els nostres plantejaments a la situació que el món del llibre electrònic esdevingui en cada moment, el qual a la vegada que creix és, pel fet de ser molt nou, molt canviant.