17/6/10

La visualització dels llibres en l'entorn digital

En el darrer número de la revista Trama & Texturas, amb molts articles interessants, hi ha una reflexió molt novedosa sobre els sistema de preus realitzada per Manuel Gil i Francisco Javier Jiménez (www.paradigmalibro.com) en l'article "Sistema de precios y defensa de las liberías", els autors entren en un tema tabú, el del preu del llibre, i ho fan d'una manera molt original. Val la pena llegir-ho. Hi ha un moment que tracten una qüestió que em preocupa molt en aquests moments en què tothom pren posicions en el món del llibre digital i en el que tinc la sensació que els editors independents hi estan passant massa de puntetes: la visualització dels llibres electrònics a Internet. En aquest post, parlava dels problemes que tenim els editors per fer-nos un espai al punt de venda. Els que editem en català el conflicte és doble perquè en general són llibres amb menys rotació. Ara entrem en un nou món, en un nou entorn, el digital, i els editors prenen posicions ens una plataforma o una altre però quan ho fan es pregunten sobre la visualització que tindran els seus llibres? Tinc la sensació que a hores d'ara tothom negocia percentatges, costos de digitalització però els editors pregunten de quina manera tindran garantit que el llibre es veurà a la xarxa. La reflexió de Gil i Jiménez a la que hi estic totalment d'acord es contundent:
"... Los pequeños editores están ante su última oportunidad de visibilizar sus catálogos. La meliflua idea de que la visibilidad del editor independiente se la otorgará Internet es cuando menos opinable. En un mundo saturado de contenidos y con macroplataformas de distribución de contenidos digitales, el editor independiente quedará sepultado por el poderío mediático de los grandos grupos. Creemos que en una plataforma de 30 ó 40 mil títulos, el editor con 20 libros seguirá siendo tant invisible como ahora lo es en una librería".
Clar i contundent. És més jo hi afegiria que no es que seguirà sent tant invisible com ara sinó que ho serà més, ja que a les llibreries hi caben els llibres que hi caben i hi ha molts llibreters independents que donen una quota de visibilitat als editors petits, però a la xarxa, a les grans plataformes d'e-books de quina manera es donaran aquestes quotes. En les llibreries de paper quants llibres veiem amb la tapa a les taules? Molts, però en un web, a la portada, al lloc de màxima visibilitat com a molt n'hi trobarem, entre deu o una trentena si aquests es mouen. I quins seran aquests pocs llibres en les plataformes genèriques? Els best-sellers o els dels grans grups que tindran capacitat per negociar amb diners el posicionament dels seus llibres en els millors espais. És per això que cada vegada veig més clara la utilitat de plataformes com la Edi.cat o Edibooks.com que garanteixin la visibilitat dels editors independents. Com també penso que hi haurà espai per crear plataformes temàtiques sigui per llengües o per línies editorials. Si ens preocupa i molt la visualització del llibres de paper al punt de venda, ens hauria de preocupar, i molt, la visualització del llibre digital.