El sempre interessant bloc El Llibreter tracta en el seu darrer post sobre la distribució de llibres. Els comentaris que hi exposa conviden a reflexionar respecte com funciona la distribució editorial al nostre territori. Val la pena llegir-ho. A més anuncia que continuarà tractant el tema. Estaré atent al que hi escriu.
La distribució dels llibres no es un tema menor i és una de les qüestions que com editor més em preocupa. El Llibreter ens parla del model alemany, molt concentrat i completament diferent del nostre. De fet és absurd que dia rera altre els llibreters rebin tot un munt de capses amb llibres procedents de diferents distribuïdors. O sigui, una llibreria rep cada setmana una rècula de paquets que els hi han fet arribar distribuïdors i transportistes diferents. El cost que val lliurar a una llibreria cinc capses de llibres transportades per cinc empreses val com a mínim el triple del que costaria que aquest transport l'hagués fet una mateixa companyia. Estem malbaratant doncs recursos econòmics que ens anirien molt be tan a llibreters com a editors. Soc dels que pensa que tot aquest tema canviarà, de fet haurà de canviar a fi efecte d'optimitzar els costos del procés d'intermediació editorial. Em sembla que serà necessari que la logística del llibre vagi concentrant-se en punts determinats com és el cas d'Alemanya. Per arribar-hi caldrà però canviar diverses coses. Actualment, les distribuïdores fan per norma general tan la logística i com la comercialització dels llibres. Penso que el primer canvi que haurà de fer-se és que es distingeixin clarament els dos processos. Amb la coordinació òbvia i necessària caldrà que la logística dels llibres i la comercialització és facin des d'empreses diferents. Separar la logística de la comercialització hauria de facilitar la concentració de la logística editorial en menys punts del que hi ha actualment, cosa que hauria d'ajudar a resoldre algunes de les qüestions que exposa El Llibreter. Em sembla que la comercialització, la tasca de visitar les llibreries, d'explicar les novetats que es preparen, de mantenir el contacte amb el punt de venda, hauria de poder-se fer a partir d'estructures independents de la logística, i hauria de fer-se amb una major intervenció i implicació dels editors, amb l'objectiu de millorar el diàleg entre editor i llibreter, cosa que vam tractar en un anterior post, a partir dels comentaris d'Àlvar Masllorenç en el llibre Mutacions d'una crisi. Mirada crítica a l'edició catalana (1975-2005). .
La distribució i la comercialització dels llibres és una qüestió cabdal pel bon funcionament del sector del llibre i, penso, que els editors hem destinar temps i energies per millorar la manera com es fa actualment. Si no ho fem així, si no fem autocrítica de com es fa el procés actualment, difícilment podrem canviar la situació que ens exposa El Llibreter el seu bloc.
La distribució dels llibres no es un tema menor i és una de les qüestions que com editor més em preocupa. El Llibreter ens parla del model alemany, molt concentrat i completament diferent del nostre. De fet és absurd que dia rera altre els llibreters rebin tot un munt de capses amb llibres procedents de diferents distribuïdors. O sigui, una llibreria rep cada setmana una rècula de paquets que els hi han fet arribar distribuïdors i transportistes diferents. El cost que val lliurar a una llibreria cinc capses de llibres transportades per cinc empreses val com a mínim el triple del que costaria que aquest transport l'hagués fet una mateixa companyia. Estem malbaratant doncs recursos econòmics que ens anirien molt be tan a llibreters com a editors. Soc dels que pensa que tot aquest tema canviarà, de fet haurà de canviar a fi efecte d'optimitzar els costos del procés d'intermediació editorial. Em sembla que serà necessari que la logística del llibre vagi concentrant-se en punts determinats com és el cas d'Alemanya. Per arribar-hi caldrà però canviar diverses coses. Actualment, les distribuïdores fan per norma general tan la logística i com la comercialització dels llibres. Penso que el primer canvi que haurà de fer-se és que es distingeixin clarament els dos processos. Amb la coordinació òbvia i necessària caldrà que la logística dels llibres i la comercialització és facin des d'empreses diferents. Separar la logística de la comercialització hauria de facilitar la concentració de la logística editorial en menys punts del que hi ha actualment, cosa que hauria d'ajudar a resoldre algunes de les qüestions que exposa El Llibreter. Em sembla que la comercialització, la tasca de visitar les llibreries, d'explicar les novetats que es preparen, de mantenir el contacte amb el punt de venda, hauria de poder-se fer a partir d'estructures independents de la logística, i hauria de fer-se amb una major intervenció i implicació dels editors, amb l'objectiu de millorar el diàleg entre editor i llibreter, cosa que vam tractar en un anterior post, a partir dels comentaris d'Àlvar Masllorenç en el llibre Mutacions d'una crisi. Mirada crítica a l'edició catalana (1975-2005). .
La distribució i la comercialització dels llibres és una qüestió cabdal pel bon funcionament del sector del llibre i, penso, que els editors hem destinar temps i energies per millorar la manera com es fa actualment. Si no ho fem així, si no fem autocrítica de com es fa el procés actualment, difícilment podrem canviar la situació que ens exposa El Llibreter el seu bloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada