13/1/09

Crisi o canvi?

En aquests temps de crisi s'ha comentat que el sector del llibre no seria dels que notaria més la recessió econòmica per dos motius: un primer perquè no ha tingut un creixement desemesurat com tots els sectors relacionats amb el món immobiliari o del motor i un segon perquè el llibre acaba sent un regal amb el que es queda bé i que costa més barat que la majoria d'objectes. Tot amb tot, El País publicava aquesta setmana aquest interessantíssim article en el que s'explica que les cadenes de lliberies Barnes & Noble o Borders, dels EEUU han notat un descens important de la venda de llibres. De totes manera, mentre això succeix la venda de llibres online als EEUU continua pujant i Amazon, segons s'explica, ha tingut un increment de 17% el 2008. Aquesta tendència tot i que la nostra experiència és molt modesta també l'hem experimentat en el nostre web on les vendes online han augmentat enguany respecte els anys anteriors. Cada cop més els internautes confien més amb la seguretat del pagament de les botigues online.
De totes maneres, més enllà de la crisi, i ho hem tractat en altres ocasions en aquest blog, el món del llibre es troba en una situació de canvi, en un nou paradigma. A El País, un important agent literari Mort Janklow, ho diu clarament:
"El problema es que el mundo editorial hoy funciona de la misma manera que en el siglo XIX. Es muy ineficiente, así que esta crisis generalizada creo que nos va a venir bien para ponernos al día y adaptarnos al siglo XXI."
I posa el dit a la llaga en una altra qüestió, la distribució dels llibres, i la poca ainformació que tenen les editorials del què succeix en el mercat, i els fracassos que això comporta:
"Las editoriales no controlan la distribución y pierden mucho dinero por ello. Todo se basa en apuestas, en probabilidades, nadie sabe realmente cuántos libros imprimir o reimprimir y además las editoriales tienen que hacerse cargo de lo que esas librerías inmensas no son capaces de vender. Todo eso tiene que cambiar, sobre todo ahora que los pequeños libreros se han visto obligados a desaparecer"
Janklow fa una aposta que jo fins ara no havia sentit i és que els ciutadans poguin tenir a casa seva una imprempta personal, com aquell qui té una impressora laser. El que proposa és una autèntica revolució:
"...Yo tengo mi propia teoría: en cinco años este negocio va a ser muy diferente. Y no va a ser el Kindle (el iPod de los libros) el que lo revolucione, me parece demasiado frágil. Yo creo que pronto se va a crear una impresora hiperveloz e hiperbarata que permitirá a la gente imprimir sus libros y encuadernarlos en su propia casa en cuestión de minutos. Y eso va a hacer que se pierdan muchos intermediarios por el camino."
Sembla evident que el món del llibre ha de canviar i que possiblement la crisi econòmica que estem vivint farà que els canvis siguin mes necessaris que mai per poder subsistir. El model de comercialització, la venta online, l'edició digital (e-books i e-readers) i ara una nova possibilitat, una imprempta particular. Tot plegat són un munt de nous elements i incògnites que colvulsionen el sector. Està clar que es tractarà d'adaptar-se al nou paradigme o desaparèixer.

1 comentari:

Jesús M. Tibau ha dit...

finalment serà el consumidor qui triï quins formats han de continuar