29/6/08

A peu per l'Alt Camp

Entre lectura i lectura d'originals i de llibres per decidir si publicarem o no, intento encabir alguna lectura per plaer. Costa però trobar-hi temps. Al darrer Saló del Llibre, ja ha plogut i molt des de llavors, vaig comprar A peu per l'Alt Camp, de Josep Maria Espinàs. L'he tingut força temps a la pila dels llibres pendents de llegir. De les seves rutes a peu per diversos indrets n'he llegit alguns i em va fer molta il·lusió que escollís la comarca on visc pel seu llibre que representa el retorn a Catalunya. La lectura del llibre és amena, entretinguda. Hi descriu paisatges i persones que conec. I em sorprèn que malgrat haver pedalejat molts quilòmetres de la nostra comarca descrigui un tram de camí que jo no havia fet mai, entre Alcover i la Masó. Després de llegir el llibre no me'n puc estar d'anar-hi. És un camí ample, ben marcat. Mentre el recorro em pregunto com és que aquesta ruta havia quedat sempre fora dels meus itineraris habituals.
L'Espinàs s'endinsa en el nostre territori. Fa de forester, parla amb la gent asseguda als bancs dels pobles prenent al fresca, amb pagesos, amb persones que es troba pels camins, i ens regala algunes descripcionsn fantàstiques com aquesta de les barraques de pedra seca, entre Santes Creus i el Pla de Santa Maria:
"Les formes d'aquestes cases-cabanes són molt variades, n'hi ha de senzilles i de més espaioses, construïdes amb una tècnica perfectament dominada. A dins -jo només he gosat ficar-hi el cap, ajupint-me, en una d'aquestes barraques- les pedres estan disposades per formar fornícules, lleixes, menjadores. Algunes són circulars, però la majoria, les més grans, són quadrades o allargades, fins i tot formant dos cossos. I totes construïddes amb l'art de la pedra seca, i em sembla un art perquè cal saber triar les pedres, conjuntar-les, convertir-les en peces de volta, sense cap més recurs que saber posar una pedra al costat d'una altra i construir una edificació equilibrada i resistent. I el resultat és d'una admirable simplicitat estètica."

26/6/08

La necessitat d'agrupar-se entre editors independents

Fa uns dies vaig rebre el número 5 de la revista Texturas on hi torno a trobar un article interessantíssim de Manuel Gil i Francisco Javier Jiménez (consultor editorial i editor) titulat "El paradigma del sector del libro (y III). Del editor friki al editor wiki". M'interessa molt la darrera part de l'article on tracta sobre la necessitat de constituir agrupacions d'editors independents per afrontar els reptes del futur. Detallen un full de ruta en aspectes a nivell colectiu, de gestió i de mercat que una agrupació d'editors independents pot millor. Ho reprodueixo:

1. Nivel colectivo:
- Crear comunicades de interés, al margen de lobbies o plataformas gremiales, de carácter cultural y con contenidos afines atractivos para lograr alianzas y apoyos entre los distintos tipos de editores.
- Diseñar una identidad corporativa acorde con los nuevos mercados, sugerente y que sea reclamo para los distintos actores del sector del libro, distribuidores y libreros.
- Compartir información, a todos niveles.
- Compartir herramientas informáticas de marketing, datamining y sofware de crm (Customer Relationship Management).
- Montar estructuras de marketing conjuntas para abordar alianzas estratégicas y entornos de trabajo conjunto con librerías independientes, cadenas de librerías y grandes superficies, de forma que puedan obtener sinergias y economías de escala.
2. Nivel de gestión:
- Integrar sellos probablemente bajo una "marca paraguas" efectiva y comercial -al margen de estructuras gremiales-, de forma que puedan elevar su nivel de capitalización.
- Mejorar el acceso a cadenas, hiper y puntos de venta, trabajando en bloque con equipo de distintos intermediarios, desde un diffusser -para el desarrollo de estrategias promocionales y marketing conjuntas- hasta una fuerza de ventas con comerciales propios.
- Renegociar los servicios que ofrece el distribuidor, desarrollando estrategias de redistribución de márgenes, tratamiento inteligente y estratégico de la información procedente de la red comercial, o co-financiación de proyectos promocionales y de publicidad.
3. Nivel de mercado
- Realización de campañas informativas y de sensibilización de mercado, con una participación más activa del editor en los distintos escenarios culturales y sociales aportando, más que idearios políticos, soflamas gremiales o manifiestos preternaturales, contenidos culturales atractivos para la sociedad y el usuario final.
- Fomento de intervenciones en diversidad de ámbitos y soportes, en apoyo del fomento de la lectura y del consumo pro-activo del objeto libro, más allá de las iniciativas institucionales subvencionadas. La cultura más acá de la política, liderada por los editores con alianza con los libreros.
- Aumentar su influencia mediática, ganando visibilidad en los mercados en que operan, utilizado para ello otros medios que los tradicionales o habituales: canales de televisión en Internet, Second Life, Canal metrotv, etc.
De moment ja hi ha un grup d'editors independents espanyols que ja estan fent camí, sota la marca Contexto.

22/6/08

Paquets que van allà on no han d'anar

Dijous passat, estava al concert de final de curs de l'Escola de Música de Valls, quan entre una intervenció i una altra d'una peça, se m'acosta una llibretera i em diu que ha parlar amb mi. En un descans aprofitem per conversar una estona. La llibretera m'explica que després de Sant Jordi va enviar vuit capses de llibres de retorn a una empresa de logística de tot Espanya ubicada a Madrid i que fa més d'un mes i mig que reclamava que li fessin l'abonament, que era una xifra important, i que no hi havia manera. Mentre m'ho explicava no entenia què tenia a veure en mi tot plegat ja que la nostra distribuïdora està a Badalona. En fi, seguí la seva narració i em comentà que els de l'empresa de logística en qüestió li havien dit que havien mirat per tots els racons i que al final la única cosa que els havia aparegut eren vuit capses d'una editorial que gairebé no sabien pronunciar però que la llibretera va saber interpretar que era Cossetània.
- Ep! -em vaig dir- Ara sí que m'afecta!. Vuit capses nostres als magatzems d'aquesta empresa de logística de Madrid amb la qual nosaltres no hem treballat mai! I què hi fan?
- M'han dit -em va explicar la llibretera- que han obert les capses i que hi havia 300 llibres dels quals no recordava el nom del títol amb un albarà dirigit al Ministerio de Cultura.
- I de les teves vuit capses? - vaig preguntar jo.
- Res de res. El transportista té constància que ens va recollir vuit capses i que en va entregar vuit a l'empresa de logística en qüestió, va respondre la llibretera.
Vuit capses de la llibretera que no apareixien i vuit capses nostres a una logística on hi havia d'haver les capses de la llibretera. Això feia l'efecte que algú havia havia canviat una comanda per l'altra.
Davant la sospita divendres al matí li vaig facilitar a la llibretera el telèfon d'un contacte del Ministerio de Cultura. Hi va parlar i li va donar un telèfon del magatzem de recepció de comandes del Ministerio. Hi va trucar i alleugerits li van dir que feia setmanes que estaven preguntant per tot el Ministerio qui havia fet una comanda de llibres d'una determinada editorial (molt important, per cent) i ningú sabia donar-los-hi resposta.
La llibretera em va trucar divendres el migdia satisfeta d'haver localitzat per fi els seus llibres. En un altre lloc, és cert, però almenys sabia on eren. On es va produir l'error?
Resulta que a començaments de maig (o sigui fa més d'un mes i mig) un transportista va recollir a Cossetània, a Valls, vuit capses amb 300 llibres del títol Crims a la Catalunya del segle XIX, que anaven dirigides al Ministerio de Cultura, ja que aquesta obra va rebre una subvenció d'aquesta institució per la qual s'adquirien 300 llibres destinats a biblioteques de l'Estat. El mateix transportista, al cap d'una estona, va recollir vuit capses de la llibretera dirigides també a Madrid però a una empresa de logística amb l'objectiu que les anotessin com a retorn i els hi abonessin (la quantitat de diners és important). Al magatzem del transportista van posar les etiquetes d'un destí al lloc de l'altre i a la logística van rebre els nostres llibres i al Ministerio els de la llibretera.
Durant més d'un mes i mig els llibres han estat en un destí errat. Ara els tenim localitzats. El transportista, que és el responsable de l'error, de moment, segons em diu la llibretera, és fa el suec. Ara aquesta setmana haurem de fer les gestions necessàries perquè cada comanda arribi al seu destí correcte i així la llibretera podrà cobrar l'abonament dels llibres i el Ministerio podran enviar els nostres exemplars a les biblioteques.
En fi, que no es pot estar mai tranquil. Ahir dissabte mentre dinava, un familiar m'explicava que a l'aeroport li havien perdut dues maletes i que havia tardat dos dies a recuperar-les. Doncs nosaltres, li vaig dir, hem perdut 300 llibres i hem estat un mes i mig per assabentar-nos-en.

19/6/08

Quan de la ciència se'n fa divulgació

Recordo que en la presentació del llibre Blocs de ciència, el seu autor Daniel Closa explicava que els científics han de fer l'esforç per explicar les coses amb claredat, amb un llenguatge que s'entengui, de forma divulgativa, tal com ell fa en el bloc Centpeus. I és que quan els científics es proposen explicar les coses de forma planera i se'n surten, els seus missatges són seguits. Personalment, m'agraden aquest tipus de llibres, m'agrada que m'expliquin curiositats de la natura, fenòmens difícils d'entendre i gaudeixo llegint llibres d'aquesta mena.
A començaments d'any vam publicar a Cossetània 100 qüestions per entendre l'atmosfera, de Jordi Mazon i Marcel Costa. N'havia llegit fragments, els primers per decidir tirar endavant el llibre; però ara amb més tranquil·litat l'he pogut llegit tot. És un llibre excel·lent que explica molt didàcticament els fenòmens de l'atmosfera. I també hi ha curiositats que jo no sabia. Per exemple, potser perquè no hi he estat mai, no sabia que per viatjar de Nova York a Barcelona es tarda menys que fent l'itinerari al revés. El perquè a la pàgina 74 del llibre:
Els avions comercials aprofiten els forts corrents en jet per estalviar combustible i guanyar velocitat, ja que són corrents d'aire molt fort, constants i laminars, amb poques turbulències. Així, en volar de Nova York a Barcelona, les aeronaus aprofiten el corrent en jet polar de l'oest, que pot assolit fins a 300 km/h de vent sostingut, raó per la qual el temps de viatge es redueix considerablement. En canvi, en el trajecte de Barcelona a Nova York, les aeronaus no poden evitar un cert vent de l'oest i, per tant, de cara, que incrementa el consum de combustible i el temps de vol.
Serà qüestió d'anar a Nova York per comprovar-ho, un motiu més per fer una visita a la ciutat dels gratacels.

15/6/08

Sobre premis literaris

M'arriba a les mans una llista realitzada per un estament oficial on s'hi indiquen els principals premis literaris en llengua catalana. La llista la trobo correcte. Hi ha els premis amb més dotació. Reprodueixo els premis de narrativa que s'hi recullen. Fixeu-vos en qui edita cada premi.

Del Principat
Prudenci Bertrana (edita Grup 62)
Sant Jordi (edita Grup 62)
Ramon Llull (edita Grup 62)
Carlemany (edita Grup 62)
Pin i Soler (edita Grup 62)
Josep Pla (edita Grup 62)
Sant Joan (edita Grup 62)
De les Illes
Llorenç de Vilallonga (edita Grup 62 i Moll per a les Illes)
Del País Valencià
La llista de narrativa es completa amb quatre premis que s'entreguen a obra publicada: Crítica Espanyola, M. Àngels Anglada, Salambó i Joan Creixells.
En la llista queda clar doncs que tots els premis importants del Principat són editats pel mateix grup editorial. A aquesta situació s'hi ha arribat en agrupar-se dins un mateix grup els segells Planeta, Columna, Proa, Edicions 62, etc. que eren les editorials que editaven aquests premis literaris. Aquesta concentració dels principals premis editats per un mateix grup editor em porta a fer-me algunes preguntes: Seria això possible en un país "normal"? L'edició dels premis per editorials que no tinguessin cap lligam entre elles no n'afavoriria la competència i de retruc seria millor pel propi premi i per la promoció que d'ell se'n pot fer?

12/6/08

El Camp de Tarragona des del Coll de Coloma

Sempre que puc, els diumenges al matí, surto a fer un tomb pels voltants de Valls amb bicicleta de muntanya. Quasi sempre som un grupet d'entre tres i cinc persones que ens trobem de bon matí per iniciar la ruta, amb parada per esmorzar inclosa, per camins de l'Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà o el Tarragonès.
Tot i així, de tant en tant, m'agrada fer alguna sortida sol; només acompanyat per la bici, el paisatge i els meus pensaments. En els terrenys que no són exigents, deixo que el cervell vagi saltant d'un lloc cap a l'altre, que flueixi al seu ritme, sense com qui diu parar-hi atenció conscientment. És per a mi, una manera de fer endreça.
Una de les rutes que m'agrada més fer és pujar al Coll de Coloma, al terme de Figuerola del Camp, al mig de la serra de Miramar, i a cavall entre l'Alt Camp i la Conca de Barberà. Des de casa, a Valls, per camins envoltats per parades d'avellaners, ametllers, oliveres, garrofers, vinyes o sembrats m'arribo a Figuerola. Tota la estona fa pujada, no de manera molt severa, però sempre guanyant alçada. És en aquest terreny on els pensaments naveguen acompanyats de l'agradable entorn. A Figuerola és obligatori parar a la font a refrescar-se, per encarar després la pujada fins el Coll de Coloma. Ara ja no puc pensar en res més que amb l'exigent esforç que em cal fer. Poc a poc, perquè les rampes són dures, guanyo alçada i tomb rera altre i suant de valent supero el desnivell fins arribar dalt el coll. És molt estrany trobar-hi algú. El silenci és absolut, plàcid. Només sents el soroll de les branques del arbres mogudes pel vent, que poc o molt sempre en fa. Cal baixar de la bicicleta, fer un glop d'aigua i, tal com si fossis un ocell, albirar el paisatge. Des del coll es divisa tot el Camp de Tarragona. Des del Montagut fins al mar. Al vessant contrari pel que he pujat hi contemplo, en primer terme, Barberà de la Conca i al fons la serra del Tallat, ara amb un perfil diferent a causa de, pel meu gust, excés d'aerogeneradors instal·lats. Si no hi ha boires, es divisa a la llunyania el Pirineu. L'indret és doncs un tranquil·líssim mirador privilegiat de la Conca i del Camp. És un bon lloc per fer una lectura del fragment dedicat al Camp de Tarragona de la Guia de Catalunya que Destino publicà el 1971 amb textos de Josep Pla i fotografies del vallenc Francesc Català Roca. Pla hi va escriure això:
"El viatge a Valls, ens permetrà conèixer un bon tros del Camp de Tarragona. És un paisatge ric, saturat d'arbres densos que de vegades ofeguen la visualitat. Enlloc com al Camp de Tarragona no és tan veritat allò que diuen: que els arbres impedeixen veure el bosc... Ametllers, avellaners, garrofers. A la primavera, l'espessor vegetal converteix l'indret en un paradís. El sentit de l'aprofitament és elevat als seus últims extrems: hi són aprofitats la terra i l'aire. Hi és aprofitada l'última gota d'aigua. A l'hivern i a la primavera, amb els ametllers florits, l'aire sembla transfigurat, suspès en un èxtasi somiat. La llum que envaïa la florida carminada batega en els trocs dels garrofers atapeïts i estirats com formes humanes, juvenils, prodigiosament vives sota les ombres blavisses. Quan el camp s'alleugereix de botànica i és presenta clar -més gran o més petit- amb unes vinyes o uns sembrats, amb els ametllers al fons, flotant damunt el verd brunyit dels garrofers, la sorpresa és inefable. A les hores caniculars de l'estiu, les velles masies, ficades en l'espessor arbòria, semblen adormissades en una mòrbida silenciosa, gairebé misteriosa felicitat."
El llibre, com dèiem, és dels inicis dels setanta. Els ametllers, garrofers, avellaners als quals es referia Pla encara hi són; bastant abandonats a causa que els pagesos, cansats dels preus de la fruita seca que no els deixa viure, han deixat la terra per anar a treballar a la indústria. El que més ha canviat en el paisatge i queda palès en observar-ho des del Coll de Coloma és la proliferació de polígons industrials per cada poblet, poble o ciutat del Camp. Entre els polígons i les noves infraestructures que esquincen el Camp, el text de Pla es va convertint en una descripció per a la nostàlgia.

8/6/08

La Fira del Llibre Ebrenc arriba a la cinquena edició



De dalt a baix, Marius Serra i Albert Pujol; la tanda de presentacions en la qual hi participaven els autors de Cossetània Francesca Aliern (en primer terme) i Ramon Miravall, i una imatge de l'estand de Cossetània

Passo la tarda de diumenge dia 8 de juny a la V Fira del Llibre Ebrenc. Els organitzadors, amb l'Albert Pujol al davant, l'autèntica ànima de la fira, han hagut d'ampliar l'espai perquè hi ha més estands que en anys anteriors. La Fira fa goig i poc a poc es va fent gran i convertint-se en una activitat de referència a les Terres de l'Ebre. Cossetània hi tenim un estand que està gestionat per la llibreria Bassa de Móra d'Ebre. Aprofito per parlar i saludar diversos autors de les Terres de l'Ebre que han editat amb nosaltres com Jesús Maria Tibau (El vertigen del trapezista), Francesca Aliern (Cor de Llop), Ramon Miravell (Toponímia major actual de les Terres de l'Ebre), Miquel Esteve de qui properament publicarem la seva novel·la que va guanyar la darrera edició del Premi de Narrativa de la Ribera d'Ebre, Xavier Garcia (coordinador de l'Obra Completa d'Artur Bladé i Desumvila), Artur Bladé (fill), Andreu Carranza (El invierno del tigre), etc. Em trobo i estic parlant una bona estona amb Màrius Serra qui més tard fa una xerrada dins els actes programats de la qual n'extrec unes frases:
"Cal reivindicar la lectura com a hàbit quotidià".
"No ens hem de sentir bitxos rars per aprofitar una tertúlia de cafè per parlar sobre el darrer llibre que hem llegit".
"La ficció serveix com a estratègia per parlar de la veritat".
"Sovint encasellem els autors sota una etiqueta, cosa que no hauríem de fer".
"Els llibres són millors els uns que els altres en funció de qui els llegeix i quan els llegeix".
"Estem farts de veure traduccions de novel·les anglosaxones situades en llocs on l'escriptor no hi té cap mena de relació".
"Soc lector abans que autor".
"Hem de ser capaços de transmetre la necessitat de llegir."
"La millor manera de transmetre l'afició a la lectura és llegint i explicant-ho".