Com m'esperava i com és lògic, en tornar de vacances he trobat la taula plena de papers per resoldre i el correu electrònic amb molts missatges. Veig entre les feines que tenim per acabar en els propers dies que cal presentar a la Generalitat les sol·licituds per a subvencions per a la promoció de llibres o de col·leccions de llibres. Aquesta línia de subvencions és el primer any que es convoca. Tot plegat, m'ha fet retornar al post que vaig fer el mes de juny on hem preguntava perquè només un 20% dels lectors habituals de llibres a Catalunya llegeix en català. Deia llavors que un dels motius era que "el llibre o tipus de llibre que es busca existeix en català però el potencial lector o comprador no el troba". Per intentar resoldre aquesta qüestió la promoció hi té un paper molt important així com també la distribució dels llibres, tema que vam tractar en un post anterior, i també el posicionament del llibre en el punt de venda. Perquè el potencial lector pugui adquirir un llibre primer ha de conèixer que existeix i sense que el llibre es promocioni difícilment ho aconseguirà. Els editors n'hem de ser molt conscients d'això i hem de procurar fer la màxima difusió que poguem dels nostres llibres. El problema que ens trobem és que amb expectatives de vendes de 1.000 o 2.000 o 3.000 exemplars, els diners que podem destinar a la promoció dels llibres són limitats. Per tant, aquesta nova línia d'ajuts que esmentavem és molt benvinguda i pot ser una bona eina.
Una manera de promocionar els llibres és per mitjà de la publicitat en els mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió), però els editors que publiquem en català tenim dificultats per poder anunciar els nostres productes ja que les tarifes dels mitjans de comunicació ens són inaccessibles, fins i tot amb els descomptes que ens apliquen els mitjans institucionals (TV3, Catalunya Ràdio...). Per la campanya de Sant Jordi el Departament de Cultura ha tingut diversos anys una línia d'ajut per poder fer anuncis a TV3 que ens ha permès reduir el cost d'anunciar llibres en aquest canal televisiu. Tot i així continua sent una inversió molt alta (a més del que val cada passi cal afegir-hi el cost de la realització de la falca que en els spots de televisió és una xifra elevada) que només pots portar a terme si comptes amb llibres amb una d'expectativa de venda important. A Cossetània vam aprofitar aquests ajuts per anunciar en dues campanyes de Sant Jordi llibres com Plats i secrets de l'Àvia Remei; Àvia Remei, vull cuinar; Aznarografia, de Xavier Graset i Andreu Faro; Treballs de camp, de Lluís Gavaldà, entre altres. En cada spot de 20 segons hi encabíem dos o tres llibres. Les expectatives de vendes d'aquests títols estaven pel voltant del 5.000 exemplars i encara molt més en el cas del llibre Plats i secrets de l'Àvia Remei. Per tant, podíem disposar d'uns diners per fer la promoció. El resultat va ser positiu, però malauradament costa molt poder tenir llibres com els de l'Àvia Remei amb possibilitat de vendes elevades que et permeten aventurar-te en les despeses de realitzar un spot per TV3 i emetre'l. Enguany, una nova fórmula d'ajut va permetre que es poguessin realitzar diversos anuncis per TV3. En cada spot s'hi anunciaven tres llibres d'editors diferents. La idea és molt interessant, però cal que es puguin tenir més passis ja que cada spot només es va emetre tres vegades i aconseguir un impacte interessant amb només tres passis és molt difícil. Caldria doncs que es treballés en aquest sentit. El meu parer és que els editors que editem en català no hem de demanar aconseguir publicitat gratuïta dels mitjans de comunicació públics de Catalunya, el que hem de sol·licitar és poder disposar d'unes tarifes que ens siguin accessibles, d'altra manera serà molt difícil poder emetre publicitat dels nostres llibres, i la promoció dels nostres productes dependrà en gran part de si són tractats com a notícia o com a crítica ens els programes o en les pàgines dels mitjans de comunicació de Catalunya, cosa que tampoc és gens fàcil.
De totes maneres, hi ha un mitjà on els editors podem fer actuacions interessants i on la diferència entre ser un editor gran o petit no és molt important: Internet. La xarxa ens permet possibilitats perquè la informació dels nostres llibres circuli. Els dos cursos, organitzats pel Gremi d'Editors de Catalunya i l'Associació d'Editors en Llengua Catalana, que ha realitzat Javier Celaya (dosdoce.com) sobre màrqueting de llibres a Internet han estat molt interessants i ens han permès conèixer eines noves que hem de saber aprofitar.
Una manera de promocionar els llibres és per mitjà de la publicitat en els mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió), però els editors que publiquem en català tenim dificultats per poder anunciar els nostres productes ja que les tarifes dels mitjans de comunicació ens són inaccessibles, fins i tot amb els descomptes que ens apliquen els mitjans institucionals (TV3, Catalunya Ràdio...). Per la campanya de Sant Jordi el Departament de Cultura ha tingut diversos anys una línia d'ajut per poder fer anuncis a TV3 que ens ha permès reduir el cost d'anunciar llibres en aquest canal televisiu. Tot i així continua sent una inversió molt alta (a més del que val cada passi cal afegir-hi el cost de la realització de la falca que en els spots de televisió és una xifra elevada) que només pots portar a terme si comptes amb llibres amb una d'expectativa de venda important. A Cossetània vam aprofitar aquests ajuts per anunciar en dues campanyes de Sant Jordi llibres com Plats i secrets de l'Àvia Remei; Àvia Remei, vull cuinar; Aznarografia, de Xavier Graset i Andreu Faro; Treballs de camp, de Lluís Gavaldà, entre altres. En cada spot de 20 segons hi encabíem dos o tres llibres. Les expectatives de vendes d'aquests títols estaven pel voltant del 5.000 exemplars i encara molt més en el cas del llibre Plats i secrets de l'Àvia Remei. Per tant, podíem disposar d'uns diners per fer la promoció. El resultat va ser positiu, però malauradament costa molt poder tenir llibres com els de l'Àvia Remei amb possibilitat de vendes elevades que et permeten aventurar-te en les despeses de realitzar un spot per TV3 i emetre'l. Enguany, una nova fórmula d'ajut va permetre que es poguessin realitzar diversos anuncis per TV3. En cada spot s'hi anunciaven tres llibres d'editors diferents. La idea és molt interessant, però cal que es puguin tenir més passis ja que cada spot només es va emetre tres vegades i aconseguir un impacte interessant amb només tres passis és molt difícil. Caldria doncs que es treballés en aquest sentit. El meu parer és que els editors que editem en català no hem de demanar aconseguir publicitat gratuïta dels mitjans de comunicació públics de Catalunya, el que hem de sol·licitar és poder disposar d'unes tarifes que ens siguin accessibles, d'altra manera serà molt difícil poder emetre publicitat dels nostres llibres, i la promoció dels nostres productes dependrà en gran part de si són tractats com a notícia o com a crítica ens els programes o en les pàgines dels mitjans de comunicació de Catalunya, cosa que tampoc és gens fàcil.
De totes maneres, hi ha un mitjà on els editors podem fer actuacions interessants i on la diferència entre ser un editor gran o petit no és molt important: Internet. La xarxa ens permet possibilitats perquè la informació dels nostres llibres circuli. Els dos cursos, organitzats pel Gremi d'Editors de Catalunya i l'Associació d'Editors en Llengua Catalana, que ha realitzat Javier Celaya (dosdoce.com) sobre màrqueting de llibres a Internet han estat molt interessants i ens han permès conèixer eines noves que hem de saber aprofitar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada