5/11/07

El paradigma del sector del llibre

En el número 3 de la revista Texturas, que fa cosa d'un mes que vaig rebre, però que el tenia entre les lectures pendents, trobo un article de Manuel Gil y Francisco Javier Jiménez titulat "El paradigma del sector del libro" que fa un anàlisi del futur del llibre i realitza propostes, sobretot en el camp de la comercialització, que són interessants.
Els autors comenten que la venda de llibres en centres comercials i en les cadenes de llibreries i el retrocés de la xarxa tradicional de llibreries, produeix una estandardització de la oferta, cosa que es tradueix en dos tipus de mercats, segons els autors: "uno centrado en el alto rendimiento de muy pocos productos y otro, nuevo y todavía poco familiar, basado en la suma o acumulación de todas las pequeñas ventas de muchos productos". O sigui, segons els autors, el 80% del mercat compra el mateix, però hi ha un 20% que "es un mercado de targets o grupos objetivos ultrasegmentados y microespecializados". Per tant, tindrem una tendència de venda de best sellers per una banda i de llibres especialitzats per l'altra i si aquest és el futur tant les editorials com el sector de llibreries caldrà que ens hi adaptem.
Els autors proposen per a les llibreries independents diverses mesures entre les quals destaco les següents:
- Agruparse en grandes centrales de compras, para ganar poder negociador y lograr mejores márgenes ante la distribución y los editores.
- Unirse diferentes librerías, sobre todo si son especializadas, en edificios de varias plantas, para ganar economías de escala en cuanto a personal -lo que supone entre el 15% y el 16% de la venta, y el 50%-60% de coste de la librería-.
- Atender a los nuevos formatos de lectura y de transmisión de la información que están surgiendo. ... La Web 2.0 ya es una realidad; los blogs están alcanzando un amplio protagonismo como transmitores de opinión y prescriptores de libros, son los verdaderos agitadores culturales del momento.
- Colaboración intensiva con los pequeños editores. ... Nueva vía de comunicación tanto para conocer el plan editorial, a varios meses vista, como para planificar determinadas acciones en el punto de venta.
- Invertir en bases de datos de clientes a los que periódicamente recordarles lo que hemos preparado para ellos; de aquí que sea imprescindible el construir cluster de clientes a partir de sus historiales de compra.
- Reducir de manera significativa la inmovilización de los activos. El fondo editorial de las librerías debe estar en "depósito" por parte de los editores.
Es molt interessant també quan tracta sobre la distribució dels llibres i coincideix en la opinió que vam expressar en aquest post en el sentit que cal canviar les actuals estructures tradicionals de la distribució per distingir clarament el que és la logística i el que és la comercialització. Diu això:
"La mezcla de, por una parte, minorista logístico y por otra, departamento de marketing y ventas, es un mix en decadencia; asistimos al ocaso crepuscular de un modelo que ha de rediseñarse para diferenciar claramente las funciones de almacenaje, logística y marqueting y ventas. Sólo un cambio radical de la distribución puede hacer que las librerías independendientes compitan vía servicio con las grandes cadenas de librerías y centros comerciales."
"Quizá ha llegado el momento para los editores independientes de crear plataformas de marketing y ventas compartidas para desarollar un marketing de mucha mayor intensidad, de mejor capilaridad y de mayor impacto sobre sus targets."

2 comentaris:

Jesús M. Tibau ha dit...

Més o menys és el que ens vas comentar per damunt en la teva intervenció a la 2a Trobada d'escriptors ebrencs a Amposta.
Cal que ens anem adaptant als temps i ser més originals i creatius, tant en l'escriptura com en el màrqueting.

digue'm ariadna ha dit...

Després d'anys en el món dels llibres, i davant la situació actual, personalment crec que caldria una proposta global i integradora, tenint en compte les particularitats específiques de totes les vessants (autors, editors, distribuïdors, llibreters i lectors)d'aquest món, cada vegada més complex.
Salutacions.