18/12/08

L'impacte de la digitalització del llibre en el model del negoci editorial

Aquesta setmana he assistit a un curs sobre "L'impacte de la digitalització del llibre en el model del negoci editorial", realitzat per Javier Celaya (Dosdoce.com), qui ens posà al dia de diverses qüestions sobre l'edició digital i dels canvis que se'ns aproximen. En tot cas, l'assistència al curs em confirmà que la iniciativa d'edi.cat va ben dirigida i que, malgrat que encara hi ha moltes coses per definir en el món de l'edició de llibres digitals, cal començar-hi a estar present per estar preparats quan es produeixi el creixement tant de les vendes dels e-readers com de la comercialització d'e-books.
Segons Celaya, el boom d'aquest nova forma d'edició arribarà "abans del què esperem". Digué que en aquest moment cal experimentar i com que no hi ha encara un model de negoci molt definit, "tot el que féu en aquest moment estarà ben fet. A més heu de tenir en compte que amb l'edició digital hi haurà molt d'intrusisme, o sigui, entraran en l'edició del llibre agents que provenen d'altres móns".
Per aclarir la confusió de termes va explicar que als EEUU a l'e-reader se li diu del lector de llibres, de l'aparell; mentre que l'e-book seria el llibre digitalitzat. Anuncià que als EEUU els e-readers s'han convertit "en el regal estrella d'aquest Nadal, fins el punt que Kindle (l'e-reader d'Amazon) ha trencat l'estoc; de manera que a hores d'ara no serveix comandes d'e-readers fins al mes de març. Kindle ha venut prop de 400.000 unitats i tenen previst vendre'n un milió, el 2009, i, el 2010, 4,5 milions. El creixement del 2010 es vol fer a partir d'un dispositiu per vendre als centres escolars i a les biblioteques amb un preu inferior als 100 dòlars." Per la seva part, anuncià que s'han venut 300.000 unitats del Sony Reader i 3 milions d'e-books a partir de la seva plataforma.
El ponent aconsellà als editors presents que creïn una plataforma potent amb els seus e-books que pugui estar connectada amb altres plataformes de vendes. Anuncià que la propera primavera Sony començarà a comercialitzar el seu e-reader a l'Estat espanyol, cosa que farà que el 2009 grups editorials de l'Estat espanyol començaran projectes de digitalització. També aventurà un futur amb e-readers "en color i en format flexible". Digué que no es pot oblidar els telèfons mòbils que són un aparell que tothom té i que té moltes possibilitats com a lectors. "Al Japó" -digué- "la lectura pels mòbils ha estat un èxit editorial, motivat en gran part perquè en aquest país està prohibit parlar amb mòbil pel transport públic."
Javier Celaya va dir també que per entrar en aquest nou mou és molt important que els editors sobretot canviïn "el seu xip, la seva mentalitat. Han de pensar també que per fer plantejaments sobre aquesta qüestió caldrà que s'agrupin". El curs va tractar sobre qüestions com els drets d'autor en el món digital, el preu que han de tenir els e-books, etc.