Em truca l'Antònia Jornet, la directora comercial de Xarxa de Llibres, segell amb el qual comercialitzem per a les llibreries els títols d'Angle, Bromera i Cossetània. Em fa un repàs dels llibres que tenim amb poc estoc de cara a la propera diada de Sant Jordi, per poder decidir quins reeditem i quins no. Tenim clar que hem de fer la segona edició de 100 motius per ser del Barça (i no ser del Madrid); pel que sembla ha tingut una bona entrada a les llibreries i els llibreters hi aposten. En farem doncs la segona edició. Amb la resta ens ho haurem de pensar bé. A la ment em venen ara mateix un parell de títols que amb una situació similar i per servir les comandes de Sant Jordi vam reeditar i que després vam rebre de retorn la totalitat de la reedició convertint en ambdós casos el rendiment econòmic d'aquestes llibres en una mala inversió quan si no s'haguessin fet les reedicions hi haguéssim guanyat diners.
El problema és que ho hem de decidir amb poca informació. Tenim la que ens donen els comercials, que és valuosa, del què parlen amb els llibreters, però no tenim dades objectives. Abans quan existia Tots els Llibres (ho vaig comentar en aquest post) teníem unes dades que ens servien de mostreig, però ara no sabem exactament si s'estan venent o les comandes corresponen a expectatives de vendes. Els grans grups obtenen la informació del sistema Nielsen però resulta caríssim i inaccessible per a editors com nosaltres; a més pels llibres en català i pel model de llibreries independents del nostre país no és molt fiable ja que es basa amb el resultat sobretot dels grans establiments. En aquest sentit, el Gremi de Llibreters de Catalunya i l'Associació d'Editors en Llengua Catalana, amb la complicitat de l'Institut Català de les Indústries Culturals, fa temps que estan treballant per establir un sistema que pugui oferir aquesta informació. Pel que sé, tot plegat està força avançat. De moment, però, haurem de prendre la decisió sense aquest informació i envaïts pels dubtes, amb la por que si reeditem determinats títols després ens haguem de "menjar" un excessiu retorn o que si no els reeditem podem perdre la possibilitat d'obtenir interessants vendes. Què fer?
1 comentari:
Doncs la solució seria la impresisó sota demanda. Tal com fan les Editorials anomenades 'POD' (Print on Demand); però vosaltres amb un gran avantatge: disposeu d'una xarxa de distribució... de luxe! De 5 estrelles! Ja sabem que la impressió digital en paper és més cara, però no hi ha estocs sobrants ni devolucions de retorns.
Una idea seria que les llibreries hi hagués un LLIBRE MOSTRA de cadascun tels titols, per tal que els compradors el poguessin fullejar i escollir.
El lector tafanejaria a la llibreria i faria una comanda al llibreter: possiblement comrparia 2, 3 ó 4 llibres cada vvegada. Aquest li prendria nota i l'entraria a l'ordinador; el lector pagaria per endavnt la comanda i el llibreter li diria: els divendres rebem els llibres impresos demanats durant la setmana anterior. Divendres que ve els tindras aquí.
El llibreter passaria una comanda a l'editorial per tal que li imprimissin els llibres emb impressio en paper, però IMPRESSIÓ DIGITAL SOTA DEMANDA. L'editorial prepararia cada comanda i l'enviaria a la llibreria. El divendres en qüestió el lector aniria a recollir el seu paquet de llibres.
El llibreter faria la seva feina i cobraria; l'editor també. L'impressor també. El lector tindria els seus llibres.
No hi ha retorns, ni estocs. Ni llibres descatalogats.
Les tirades grans haurien de passar a la història; ja se sap que la impressió offset, 'la de tota la vida', és més barata. Però requereix tirades grans per sortir a compte. En canvila impressió digital és mes cara... No es pot tenir tot!!!
Publica un comentari a l'entrada