4/6/07

L'edició de llibres de cultura popular, a debat


Tal com vam anunciar en un post anterior, el dissabte dia 2 de juny, a Sitges, es van organitzar les I Jornades de Cultura Popular i Mitjans de Comunicació amb un programa de taules rodones extens i interessant. Un dels debats, moderat per Ramon Nadal (Ramon Nadal Edicions) portà per títol "Editorials: mercat i public popular". Reproduïm algunes de les frases que s'hi van dir:

Joan López (El Mèdol):
"La cultura popular com a classificació temàtica no existeix ni a les llibreries, ni a les biblioteques, ni a l'ISBN."
"Pels llibreters no és negoci tenir llibres de cultura popular."
"La cultura popular té mercat suficient perquè pugui assumir les petites tirades que es fan. Les petites editorials hi tenen camí per recorre-hi."
"Els compradors més assidus de llibres de cultura popular són la gent jove."
Alfred Arola (Arola Editors):
"Vam analitzar els perfils dels compradors del llibre Santa Tecla i aquest són els cinc que ens en sortien:
- Entre erudits en cultura popular i organitzadors de la festa, el percentatge de compradors era elevat.
- Entre els participants a la festa, el percentatge de compradors baixava de manera important.
- Entre el tarragonins que van a la festa com a espectadors, els percentatge de compradors va ser molt baix.
- Entre els forasters que venen a veure la festa, el percentatge de compradors és més alt.
- El grup de tarragonins que compra tots els llibres que tracten de Tarragona i que és d'unes 200 persones."

Lluís Pagès (Pagès Editors):
"Hi ha molta gent que entén de maneres diferents la cultura popular".
"En el nostre catàleg editorial hi tenim més de 200 llibres de cultura popular".

Jordi Ferré (Cossetània Edicions):
"Tenim un mercat petit, massa petit, i això dificulta la rendibilitat de llibres de temàtica precisa, com és el cas de la cultura popular."
"Per poder publicar llibres de cultura popular moltes vegades ens veiem obligats a tenir garantides unes compres mínimes per part d'alguna institució."
"És necessària la convocatòria de beques per la realització de treballs de cultura popular que després es puguin convertir en llibres."
"A més de treballs d'història, a la cultura popular li falten llibres de temàtiques diferents com de sociologia, antropologia, comunicació, musicologia i en el cas dels castells fins i tot llibres científics o de medicina."