1/2/09

Preguntes a fer-se sobre el món dels e-books

En el darrer número de la revista Texturas, que he rebut recentment, es publica la ponència que l'escriptor Antonio Gómez Rufo va presentar al VIII Congreso de Escritores que es va portar a terme a León el 30 de setembre de 2008. El títol de l'article és "El último viaje del libro hacia las nuevas tecnologías" i fa referència a l'aparició dels e-books i al "tsunami tecnològic" que això representarà segons diu literalment l'autor. Gómes Rufo fa una serie de preguntes sobre el model de negoci que representarà aquesta innovació tecnològica i sobre les quals caldria reflexionar. Aquestes són les preguntes que fa i el meu parer al respecte, opinió que segur que a mesura que els e-books augmentin la seva quota de mercat caldrà revisar. En tot cas és el què en penso ara.

¿Venderá la editorial sus libros electrónicos directamente a los lectores?
Perquè una editorial pugui tenir el seu propi web de venda de llibres electrònics cal que tingui un catàleg molt ampli i tingui una grandària important. El que hem fet a Cossetània és aliar-se amb Angle i Bromera per crear un portal conjunt (aquest mes de febrer entrarà en funcionament) que a la vegada obrirem a altres editors independents. L'aliança pot ser una bon solució per a les editorials independents. Els grans grups penso que segurament tindran el seu propi portal.
¿Complementará la venta directa con un canal de comercialización a través de librerías virtuales?
Clarament sí. Cal que els llibres electrònics d'una editorial es puguin trobar en diferents portals, en lliberies virtuals. A més visualització a Internet més possible venda. Seria molt interessant que les llibreries independents treballessin en aquest sentit per tenir un canal de comercialització d'e-books.
¿Qué medidas internas tomará para gestionar el futuro negocio virtual mientras mantiene el model tradicional que todavía da dinero?
De moment i durant uns anys (no sabria dir quants) la venda dels p-books serà el principal negoci editorial. S'han venunt encara pocs e-readers. Per tant fins que no hi hagi més massa crítica difícilment la venda d'e-books pot tenir un pes important en l'economia d'una editorial. Penso que els editors han de tenir com a principal eix de negoci el tradicional i han d'anar-se posicionant en el món del llibre electrònic.
¿Cómo afecta la digitalización la política de precios?
Els e-books han de ser més barats que els p-books. Això sembla lògic ja que hi ha l'estalvi del paper, la impressió, etc. Quin percentatge? Hi ha opinions en tots el sentits. Jo penso que han de costar entre un 30 i un 50% menys. La resposta a això però es podrà dir quan a partir de l'experiència en aquest nou model de comecialització es puguin analitzar amb exactitud les despeses que ocasiona tot el procés.
¿Qué parte del fondo digitalizará primero?
Interessantíssima reflexió. Què digitalitzar primer? En aquests moments el problema és que no hi ha un format estàndar i hi ha el temor que si no es fan bé les coses i no es posen les proteccions adequades s'afavoreixi la pirateria amb les conseqüències negatives que això pot tenir per a editors i escriptors. Ara bé, si es digitalitza primer, per excesiva precaució, llibres amb poc interès, el portal estarà abocat al fracàs. Penso que cal fer una oferta atractiva; de moment no cal que sigui molt nombrosa però que permeti experimentar i analitzar com evoluciona tot aquest nou model de negoci.
¿Crearán un nuevo sello para el fondo digital?
No he reflexionat gaire sobre aquesta qüestió. De moment, jo penso que oferir els llibres en digital pot reforçar també la venda de p-books, per tant no seria convenient crear un nou segell; però és possible que aquesta possibilitat en el futur s'hagi d'estudiar més profundament.
¿Aumentará la contraprestación a los autores por la cesión de los derechos de edición, publicación y venta debido a la eliminación de varios costes e intermediarios?
Aquest és un dels altres temes sobre el qual es parlarà molt. En primer lloc cal analitzar bé els costos de la venda d'e-books. El web val diners, el seu manteniment també, la digitalització, la creació dels DRM (protectors contra la pirataria), l'adaptació dels documents perquè puguin ser llegits en diferents formats, la gestió administrativa del portal, si es ven en llibreries digitals caldrà analitzar quina comissió cobra la llibreria virtual, etc. Per tant, cal analitzar bé els costos per saber quin marge hi ha en tot plegat, per saber a quin preu es pot vendre el llibre i què es pot pagar de drets d'autor. En principi, com a filosofia em sembla que en diners absoluts un autor no hauria de cobrar per cada e-book venut menys diners que els que cobra per cada p-book venut del mateix títol. Per tant si el preu del e-book és inferior que el del p-book hauria de cobrar per les vendres d'e-books més percentatge sobre el PVP del que cobra per la venda de p-books.
Tot aquest món és molt nou i amb moltes incògnites. Aquestes són les meves modestes opinions fetes en aquest moment; però no són opinions definitives, sinó que caldrà matitzar-les i adaptar-les a mesura que tot plegat vagi evolucionant.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

jordi, has vist este post sobre el DRM i edi-cat?

http://caballe.cat/wp/ebooks-amb-drm-pero-en-quin-mon-viu-aquesta-gent/

Jesús M. Tibau ha dit...

ànim, heu estat dels primers a pujar en aquest carro. Estem davant d'un futur excitant que valdrà la pena trepitjar.