21/5/09

La compra de llibres per impuls

Em van arribar fa unes setmanes dades de la versió en llengua catalana de l'estudi sobre els hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya corresponent a l'any 2008 (podeu llegir-ho aquí). No hi ha grans canvis respecte l'any passat o variacions que marquin tendències. D'aquesta manera el nombre de lectors està estabilitzat al voltant del 57% de la població i continua sense canvis significatius el fet que tant sols 2 de cada 10 lectors de Catalunya llegeixen habitualment en català.
De la resta de dades, m'he fixat en el gràfic que reprodueixo en aquesta pàgina que fa referència als motius que fan decidir els lectors a l'hora d'escollir la compra d'un llibre o un altre, i concretament al fet que cada vegada té més pes l'impuls del propi lector, que a hores d'ara representa un 33,1 % molt lluny del 13,2% de l'any 2006. Per la compra per impuls és molt important el posicionament que tinguin els llibres al punt de venda, la seva visualització i en aquest sentit el llibre en català té força problemes especialment a les grans cadenes de llibreries i als grans magatzems. Per la seva banda, les referències obtingudes a Internet que el 2007 havien tingut un important augment respecte el 2006, queden ara estabilitzades al voltant del 10%. El boca-orella segueix sent la millor manera com arriben les referències als lectors.
Finalment en un altre gràfic es mostra una recuperació de la llibreria com a punt de venda preferit per a la compra dels productes per llegir i un increment de més del doble de les vendes per Internet; tot i que només un 3,7% dels compradors utilitzen aquest mitjà, aquesta forma de compra té una tendència a l'alça, cosa que nosaltres des del web de Cossetània també hem experimentat en el darrer any.

1 comentari:

Jesús M. Tibau ha dit...

la col.locació del llibre a la llibreria és fonamental. En el meu cas, he comprovat unes diferències brutals de vendes en una o altra llibreria de la mateixa ciutat.