22/5/07

Cap a Frankfurt

Des que es féu oficial que la cultura catalana seria la convidada d'honor a Frankfurt 2007, n'hem sentides i llegides de tots colors. I em sembla que encara en sentirem de tota mena d'aquí a l'octubre.
Ahir, llegia a e-noticies que Sergi Pàmies rebutja d'anar a la Fira de Frankfurt. Aquest n'es un fragment de la informació:

"En declaracions al programa Serendípia de ComRàdio, Sergi Pàmies ha indicat que "el que he contestat a l'hora de dir per què no hi vaig és això: preferiria més no fer-ho, no anar-hi. Res més". Ha afegit que ho prefereix així, ja que "el que jo penso de la Fira no puc dir-ho perquè és il·legal" i "aniria a la presó, directe." La notícia ha sorprès al conseller de cultura, Joan Manuel Tresserres, qui ha rebutjat comentar-la".

A la contraportada d'El 9 esportiu, sí a un diari esportiu, també es parlava diumenge de la Fira de Frankfurt. Lluís Simon hi escrivia "No costava gens admetre oficialmente que la cultura catalana és tot allò que es fa a Catalunya (incloses totes les llengües, des del català fins a l'àrab), però deixar ben clar que a Frankfurt hi havien d'anar només els escriptors catalans. I s'havia de fer així per una qüestió de superviència. No tinc res contra la gent que escriu en castellà (més aviat admiro tothom qui escriu, ho faci com ho faci), però si els escriptors catalans no són promoguts ho tenen magre. Qui escriu en castellà ja disposa de la poderosa maquinària del l'Instituto Cervantes i d'un mercat de 400 milions de lectors per esplaiar-se. Aprofitar-se, a més, de Frankfurt em sembla una postura insolidària envers els seus col·legues".

Matitzaria alguns dels comentaris de Lluís Simon, però amb la major part del que hi escriu hi estic d'acord. Els escriptors catalans necessiten promoció. Els llibres escrits en català necessiten que siguin coneguts sinó com diu ell "ho tenen magre". I em sembla que això ho hem de fer sense complexos i pensant que el català està en tota la seva àrea lingüística en inferioritat de condicions i necessita, doncs, polítiques de discriminació positiva.