14/1/08

Publicar l'obra de Narcís Oller

Poder llegir els autors clàssics i tenir-los a l'abast és imprescindible pel coneixement d'una literatura i és a la vegada necessari per poder entendre el tipus de creació que es fa actualment. Malauradament, sovint costa trobar llibres dels nostres clàssics. Quan a Valls, es va constituir la Societat Narcís Oller, un dels objectius que es va proposar va ser fomentar l'edició de l'obra d'aquest escriptor; no tant per recollir l'obra completa cosa que ja s'ha fet en dues ocasions (Gustau Gili, 1928-1930, i Editorial Selecta, 1948) sinó per facilitar la lectura de l'obra de l'autor. De l'obra d'Oller és fàcil aconseguir La bogeria i L'escanyapobres, ja que són llibres de lectura als instituts, i també Pilar Prim que el 2006 va reeditar Angle Editorial. Per trobar la resta de la seva obra cal anar a llibreries de vell. És per això, per poder posar a l'abast del lectors l'obra d'aquest escriptor, que a Cossetània, amb l'assessorament de la Societat Oller, hem iniciat la Biblioteca Narcís Oller on hi publicarem els diferents títols d'aquest autor. Ho anirem fent a un ritme d'una o dues obres a l'any. I ens agrada haver començat aquesta iniciativa ja que Oller i Cossetània tenim en comú la nostra ciutat d'origen: Valls.
El primer llibre d'aquesta nova col·lecció el presentarem aquest més de gener. Es tracta de Croquis del natural (imatge de la coberta que acompanya el post), la primera obra que va publicar l'autor, l'any 1879. El llibre està format per quatre contes: "El vailet del pa", "Tres mesos de món", "Els que ho miren i els que hi van" i "El trasplantat". El volum compta a més amb un pròleg de Rosa Cabré. El proper llibre que publicarem de la col·lecció, a finals del 2008, serà Vilaniu. En aquest cas la prologuista serà l'escriptora Margarida Aritzeta.
Sobre Croquis del natural Rosa Cabré en diu en el seu pròleg:
"...les quatre narracions que formen Croquis del natural focalitzen des d'àmbits temàtics diferents quatre aspectes que emmarquen algunes de les situacions clau de la classe mitjana i de la burgesia ciutadana emergents: la qüestió insalvable de les diferències socials, la necessitat de jugar una carta en relació a la llengua i cultura autòctona, la reflexió sobre l'escriptura i la societat, el joc de veure si ser vist en la ciutat que esdevé un saló dins de les cases o als carrers i, encara, l'assimilació de les formes novedoses que proposa la gran ciutat com a motor de progrés, contrastada amb l'enlluernament, però al capdavall, la inadaptació d'algunes persones que protagonitzen moviments migratoris del camp a la ciutat."

Taula rodona
Dimecres, dia 16 de gener, participo en una taula rodona que es realitza organitzada per la Universitat Rovira i Virgili en el marc d'un curs d'Especialista Universitari en Gestió Cultural. L'activitat porta com a títol "Manifestacions Artístiques i Gestió Cultural" i hi participarem: Ferran Madico (director d'escena del Centre d'Arts Escèniques de Reus), Quim Solé (músic i director de l'Escola Municipal de Música de la Selva del Camp), Albert Macaya (artista i professor de la URV) i un servidor. Es tractarà que cadascú expliqui la seva experiència de gestió cultural en el sector que cadascú traballa. Tot i que l'acte forma part del curs que esmentavem anteriorment, em comenten els organitzadors que l'assistència està oberta a tothom que hi vulgui anar. L'hora de la taula rodona és a les 16,30 i el lloc és el Centre de Formació Permanent de la Fundació URV (Av. Onze de Setembre 112, de Reus).

1 comentari:

Anònim ha dit...

Pots ajudar.me? Necessitaria saber el tema central de El transplantat i aprofondir en l'0bra
ibzea@hotmail.com