29/10/09

Millorar el procés de comercialització

A començaments de la setmana passada portàvem a impremta el darrer llibre que faltava per de la campanya de Nadal per entrar a màquines, el llibre El paisatge favorit de Catalunya, que coeditem amb TV3. També la setmana passada acabàvem el butlletí de novetats del mes de novembre, el darrer que fem l'any 2010, ja que el desembre no oferim novetats. Hem canviat des que vam començar a editar en què apuràvem més els terminis tant per Nadal com per Sant Jordi. Ara intentem després del 20 de novembre no portar cap novetat més per la campanya de Nadal i després del 20 de març no portar-ne més per la campanya de Sant Jordi. Tot plegat per facilitar la feina dels comercials de manera que puguin explicar en temps als llibreters les nostres apostes per cadascuna d'aquestes temporades.
Fem els llibres pensant cada cop més en què serveix de poca cosa editar una excel·lent obra si després els comercials no tenen temps de treballar en la seva comercialització. Tot plegat, amb l'esforç i el convenciment de tots els departaments de Cossetània ha anat millorant molt. Recordo que abans deixàvem la portada del llibre pel final, mentre que ara portada i interior del llibre es comencen a treballar a la vegada, de manera que podem elaborar la fitxa tècnica del llibre, element clau per començar-ne la seva comercialització, fins i tot setmanes abans que aquest estigui acabat.
La veritat és que em satisfà veure'ns organitzats de millor manera, ja que això ens permet treballar amb tranquil·litat. El divendres passat vam tancar també el calendari de Sant Jordi de manera que hem situat per setmanes els llibres que hem de publicar fins el març i així ara podem treballar amb ordre tots els llibres que hem de publicar els propers mesos.
Però encara podem millorar tot el procés de manera que poguem entregar informació de les novetats amb més temps als comercials perquè aquests ho poguin explicar els llibreters i tinguem precomandes abans de portar el llibre a impremta, de manera que puguen fins i tot ajustar millor els tiratges. Al cap i a la fi es tracta que treballant amb temps amb els llibreters i seguint les seves recomanacions poguem entre tots millorar els percentatges de retorn que tenim, que són excessivament elevats. En el fons, tots els agents afectats en el sector editorial hem de racionalitzar tot el procés, sinó hom té la sensació que tant distribuïdors com llibreters consumeixen moltes energies fent i desfent capses i lliurant als transportistes llibres que van innecessàriament amunt i avall. Però per fer-ho, per millorar el procediment, és necessari que els editors ens impliquem més en el sistema de comercialització i sobretot que escoltem molt més el que ens diuen els llibreters que són el cap i a la fi les persones que més estan directament en contacte amb els lectors.