11/5/10

Debat sobre el nou entorn digital en les Jornades d'Edició Digital Independent

Les II Jornades d'Edició Digital Independent que s'han celebrat dimarts 11 de maig a Barcelona, organitzades per Edi.cat, amb l'assistència de més d'un centenar de persones han servit per reflexionar sobre el nou entorn digital i per conèixer les darreres tendències del moment.
José Antonio Millán, autor del blog Libros y Bitios i expert en noves tendències editorials va parlar en la primera de les ponències sobre "La edición del futuro y el reto digital: oportunidades y modelos". Millán va dir que el sector necessita en primer lloc calma sobre aquest tema ja s'han escoltat "en els darrers temps moltes vegades que s'acosta la fi del llibre, però la diversitat d'usos del llibre i de la lectura és molt gran. Caldrà veure doncs en funció de cada línia editorial com es desenvolupen els projectes digitals." Afirmà rotundament que "avui per avui l'e-reader no és una realitat gran de mercat, sinó que és més una realitat més periodística que real. Avui marquen la pauta els fabricants dels e-readers i els propietaris dels formats. Ara, encara estem en un context obert de diferents formats de llibre electrònic." El ponent també va indicar que perquè els editors entrin en el món digital fan falta tres coses: "temps, coneixement i bastants diners." Respecte a les possibilitats de promoció dels llibres siguin en format digital o en format paper va dir que "els autors poden fer molt en parlar dels seus llibres a la xarxa, ja que al cap i a la fi són els que en saben més de les seves obres."
Per la seva part Iolanda Bethencourt, editora del blog Beat.cat va fer un repàs de les plataformes digitals existents i va explicar com funcionen els DRM dels llibres digitals i el que es queden les companyies que els proporcionen, que és al voltant del 10% de les vendes. Sobre les plataformes digitals, digué que hi ha dos models "un amb el qual es llegeixen els llibres en línia; o sigui es paga per veure la lectura i en el qual no podem llegir un llibre sinó hi ha connexió a Internet, i l'altre model en el que la lectura es fa de forma desconnectada de la xarxa i en el que existeix un fitxer que l'usuari s'ha descarregat prèviament". Digué també que es reprodueix el model de la distribució en paper en el sentit que "hi ha moltes plataformes digitals."
Arantxa Mellado, directora de la xarxa social Ediciona va tractar sobre la "Promoció a la xarxa. Noves tendències de comunicació a Internet". Digué que "a les xarxes socials no has de perseguir, sinó que s'ha de seduir perquè la gent conversi amb ." Va analitzar diversos projectes que han basat la seva promoció amb les xarxes socials i l'èxit que han aconseguit i sentencià que "els autors tenen moltes possibilitats a facebook".
Finalment, Laura Borràs, professora de Literatura de la UB i directora del projecte Hermeneia i del Màster en Literatura digital va tractar sobre el canvi en l'escriptura del mon digital. Explicà el debat entre "els apocalíptics i els integrats del mon digital i la tecnofília versus la tecnofòbia". Digué que "els canvis per les generacions que els toca viure són dramàtics però en la perspectiva dels temps no ho són tant. El llibre, com a tal, fa molt de temps que està canviant de suport. Ja n'hi ha hagut molts altres de canvis." Borràs afirma que "la revolució digital és una revolució de revolucionaris", però digué que no estem davant un cataclisme. Referent als e-books digué que "actualment són llibres sense pàgines" i que amb el nou context digital caldrà fer altres tipus d'obres "on serà necessari desplegar els diversos efectes textuals i on caldrà aprofitar la possibilitat de la tecnologia i caldrà aprofitar les possibilitats de les TIC per aplicar-les a l'edició i despertar l'interès dels joves."